Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


The Elder Scrolls V: Skyrim teszt

2012.02.25
The Elder Scrolls V: Skyrim
 
 
Nagyon sokféle játékkal játszottunk már. Vannak köztük gyönyörű grafikával rendelkezők, hihetetlenül kidolgozottak, nagy bejárható területtel szolgálók, több száz (!) óra szavatosságúak, óriási játékélményt nyújtók, „időgépek” és még rengeteg jó tulajdonsággal felvértezett játékok. De olyannal ritkán találkozunk, hogy valamelyik szinte az összes jó tulajdonsággal rendelkezik. Ezek általában legendákká válnak, hatalmas eladási sikernek örvendnek és még  10 év után is van, aki előveszi. 2011-ben is kaptunk egy (esetleg kettő) ilyen „legendát”, közülük is a legjobbat, a The Elder Scrolls V: Skyrim-et.
 skyrim.jpg
Nehezen vettem rá magamat arra, hogy megvegyem, hiszen én inkább a futkározásközbenadjunk10headshototmiközbenéleterőtsemvesztünk stílusú FPS-ekre szeretek befektetni. De ha már a 2011-es év legjobb játéka, illik, hogy legyen róla egy teszt az oldalunkon, és különben is sok időm volt a következő várt játékom (Syndicate) megjelenéséig.

 

 

skyrim.jpg

 

 

A játék úgy kezdődik, hogy egy szekéren ülünk pár emberrel együtt. Helgenbe tartunk… a kivégzésünkre. Miután megérkeztünk egyesével szólítanak minket, szépen sorban lefejeznek előttünk pár embert. Amikor ránk kerül a sor, minden megszakad és elkezdődik a karakterkreálás. Először fajt kell választanunk. Nagyon sok van, lehetünk orkok, emberek, macskaemberek (pontos nevét nem tudom) stb. Ezután kiválaszthatjuk a nemünket, hajunk színét, testfelépítésünket, hajstílusunkat, koponyánk formáját, és más finom beállításokat. Meglepett, milyen sokféle lehetőségünk van. Legalábbis egy RPG-hez képest. Természetesen ügyeltek arra a Bethesda-nál, hogy ne csinálhassunk olyan karaktert, ami komolytalanná teheti a játékot. Ezután odalépünk a hóhér elé és amikor már lendítené frissen csiszolt baltáját a nyakunk felé… Egy sárkány zavarja meg a „szertartást”. Mindenki eszeveszetten elkezd rohangálni, de mi kapunk az alkalmon és megszökünk. Spoiler nélkül csak annyit mondok még, hogy időközben kiderül, mi vagyunk a sárkányszülöttek és csak mi menthetjük meg Skyrim-ot az újra feltámadó repülő gyíkok ellen.

skyrim.jpg

Utunk rögtön egy barlangba (dungeon) vezet. A játék során sokszor tévedünk majd ilyen barlangokba, vagy a küldetésünk miatt, vagy pedig önszántunkból. Itt rendszerint vagy banditákkal, vagy csontvázokkal kerülünk szembe. Szinttől függ, hogy milyen könnyedén bánunk el velük. Minden szintlépésnél kapunk egy elosztható pontot. Ezeket igen megfontoltan kell elosztanunk. Még a játék elején döntsük el, hogy íjászok, két- vagy egykezes fegyveresek akarunk-e lenni. Nem is a megölt ellenségekért, annál inkább a kard vagy íj használatáért kapunk TP-t.

 

skyrim.jpg

 

Az íjászoknak az az előnye van, hogy messziről megölhetik az ellenséget, még mielőtt az jelentős sebzést tudna rájuk mérni. Az egykezes fegyveresek pajzsot is használhatnak, míg ezzel az előnnyel a kétkezes fegyveresek nem rendelkeznek, viszont ők majdnem kétszer annyit sebeznek. Mágusok is lehetünk, bár ezt inkább csak kisegítésképpen szoktam használni, pontokat nem teszek rá. Sok mágia van. Van tűzlövellő, szellemfarkas idéző, bénító mérgező és még sok minden más. További érdekesség a játékban, ogy FPS és TPS módban is játszható.
 
Miután ezeket megbeszéltük, folyjunk bele a tesztelésbe. A grafika gyönyörű, a kidolgozottság néhol zavarba hoz. A szabadon bejárható terület HATALMAS, ennél nagyobbat még nem láttam és még az a több mint 20 jókora dungeon is ott van, amiket érdemes felfedezni. A városok élnek, minden ember végzi a saját kis munkáját. Az összes NPC-t meg lehet szólítani, a legtöbbel szóba is lehet állni. Ha már itt tartunk írok egy kicsit erről a rendszerről. A játékban hihetetlen mennyiségű tartalom van. Mindenkitől kikérhetjük a véleményét valamiről. Például, hogy mit gondol az XY háborúról. A Skyrimben nagyon sok a válaszlehetőség, így a történetet is befolyásolhatjuk. Vannak azok a bizonyos „térjünk a lényegre” kérdések/válaszok és azok, amik egy kicsit többet kérdeznek meg a történetről. Az NPC-k is szoktak hozzánk szólni. Egyszer, amikor éppen a városban sétálgattam bal kezemben egy lánggolyóval, odajött hozzám egy kislány és rám szólt, hogy „Anyukád nem mondta meg kiskorodban, hogy nem szabad a tűzzel játszani?”. Ez megnevettetett. Volt, hogy éppen a kováccsal beszéltem a házában, amikor megemlítettem a sárkányokat. A kislánya ezt meghallotta és lefutott az emeletről hozzám, ragyogó arccal és ezt kérdezte: „Te tényleg láttál sárkányokat? Hogyan néztek ki?”. Ezek nagyon tetszettek. Vannak helyzetek, amikor ha jó döntést hozunk, a játék megkönnyíti a további utunkat. A második pálya  felé szóba elegyedtem egy női katonával. Megkértem, hogy segítsen nekem a feladatom teljesítésében. Elfogadta, én meg örültem, hogy biztosan majd megöl két-három banditát aztán meghal, nem baj nem került semmibe. Erre 10-15 pályán kísért végig és többször is megmentette az életemet. Kisebb parancsokat is tudtam neki adni: maradj itt, kövess, vedd el azt a tárgyat onnan, nyisd ki a ládát. Aztán végül is nem azért nem segített nekem, mert meghalt, hanem ott hagytam valahol véletlen. Aztán egy heves harcban vettem észre, hogy nincs mellettem. Egyszerűen bementem egyszer egy házba és otthagytam véletlenül. Hülye vagyok?

skyrim.jpg

Most térjünk ki a Loot rendszerre. Minden holttestben, urnán és fiókokban lehet kisebb-nagyobb dolgokat találni. Például pénzt, ruhát, gatyát, fegyvert, pajzsot, könyveket, amiket el lehet olvasni, gyógyitalokat és még sok mindent. Általában a fegyverek és páncélok sokkal gyengébbek a mieinknél, de ezeket viszont el lehet adni a helyi kovácsnál. A pénzből aztán vehetünk ételt és italt (ezek felviszik az életerőnket), vértet, kardot és sok minden mást. Ha ránézünk egy tárgyra, látjuk, hogy el szabad-e venni vagy sem. Ha elvesszük és látja ezt egy szemtanú, akkor a katonák körözni fognak minket. Ebben az a jó megoldás, hogy mi ezt nem tudjuk. lehet, hogy már két napja köröznek, és mi nem tudjuk. Egyszer viszont egy katona bukkan fel és felszólít, hogy adjuk meg magunkat. Ilyenkor 3 választásunk van. Vagy megpróbáljuk lefizetni, vagy feladjuk magunkat, netán szökni próbálunk. Azért elég vicces, hogy mindig csak egyetlen katonát küldenek ki, akit két ütésből kettészelünk.
 
Ha feladjuk magunkat, elvisznek a börtönbe. Itt elaludhatunk az ágyon, így egy kis töltés múlva szabadok leszünk, mert gyorsabban telt az idő, vagy feltörjük a zárkánk zárját. Ezt egy kis piszkával vagy mivel tehetjük meg. A két kar a controlleren szimulálja a kezeinket. Egyikben kis kés, a másikban pedig ez a piszka. Lassacskán elfordítjuk a zárban, úgy hogy a piszka megfelelő szögben legyen a lakatban. Ezt többszöri próbálkozással érhetjük el. Ha sokat rontunk, a piszka eltörik. Ezt nagyon élveztem.

kyrim.jpg

A zenék nagyon jókor, nagyon jó hangerővel szoktak megszólalni, mindig a megfelelő pillanatban. Van pár kisebb bug is a játékban, de ez ekkora területnél természetes. Szembeötlő hibának találtam viszont azt, hogy a lóról nem lehet ütni. Tegyük fel egy yetivel kezdünk harcba. Vesztésre állunk és menekülőre fogjuk. Odafutunk a lovunkhoz… megállunk… szépen komótosan elrakjuk a fegyvert… és végre felszálltunk de ennyi idő alatt 15-ször öltek meg fogpiszkálóval. Ez az egyetlen dolog ami nem tetszett nekem a játékban. Minden más tökéletes. Az elején nem tetszett a harcrendszer, de aztán belejöttem és megéreztem, hogy fantasztikus. A kedvenc pillanatom az volt, amikor Egy hatalmas mamutot öltünk vagy 10-en. Aztán amikor az a hatalmas állat leborult a földre. Fantasztikus. Ezzel be is fejezném a tesztet. Ez egyszerűen egy tökéletes játék. Ha játszottam volna vele az első Agoránk előtt. Biztos ezt mondtam volna 2011 legjobb játékának. De a sok párbeszéd miatt, olyan ember ne vegye meg, aki teljesen nem érti az angolt. Én se tudom a nyelvet száz százalékosan, de a fontosabb részeket megértettem. Volt azért pár hely, ahol elkellett az angol tudás.
 
98%                                                                                                                                                                           Armax

  

A te pontod?
  
pollcode.com free polls